Tuesday, June 14, 2016

Bahayanya Tidur Selepas Sahur

BAHAYANYA TIDUR SELEPAS SAHUR

SUBHANALLAH!

Biasanya selepas bersahur memang mengantuk! Tapi awas, jangan terus tidur! Ketika tidur, semua organ dalam tubuh akan melambatkan metabolismenya, seperti usus dan perut akan lambat dalam mencerna makanan. Akibatnya makanan tidak tercerna dengan sempurna.

Makanan yang tidak tercerna dengan sempurna akan di'makan' oleh bakteria jahat. Jumlah bakteria jahat dalam perut dan usus menjadi dominan, di mana sifat bakteria ini 'anaerob' (kurang oksigen), yang hasilnya metabolisme bakteria bersifat asid.

Bakteria akan menghasilkan asid nitrit yang bersifat SANGAT ASID. Asid nitrit akan meningkatkan darjah keasidan tubuh. Darjah keasidan tubuh membeban sistem metabolisme tubuh.

● Asid nitrat sangat2 beracun untuk hati (liver) kita.

■ Liver akan bekerja keras melawan racun. Sel darah putih akan bekerja bersungguh-sungguh untuk melawan bakteria jahat ini.

● Tubuh akan bekerja keras hanya untuk menghilangkan racun.

■ Akan terjadi pengumpulan gas racun amonia dalam tubuh anda akibat makanan yang tidak tercerna menjadi busuk dalam usus dan perut kita.

● Semua ini terjadi hanya kerana kita tidur segera setelah bersahur..!!

KESIMPULANNYA:

★ Tidur setelah sahur akan menghalang terhadap tujuan puasa: iaitu ingin sihat.

★ Tidur setelah sahur merosakkan liver.
◆ Membuat dominan bakteria jahat.
◆ Menambah derajat PH keasidan tubuh, INGAT, jika PH tubuh anda <4 akan="" kanser="" maka="" mulai="" p="" sel="" tumbuh.="">
★ Keadaan tubuh menjadi kurang oksigen (anaerob) , SEL KANSER AKAN TUMBUH PESAT PADA SEL TUBUH YANG PALING KURANG OKSIGEN.

Rasulullah SAW tidak pernah tidur setelah sahur. Usahakan lawan mengantuk dengan mandi, ambil wuduk dan bertadarus, mengaji, membaca buku, dan sebagainya. Semoga kita in shaa Allah bertambah pahala, dan sihat di bulan RAMADHAN ini.

SELAMAT PERPUASA.

#puasadansihat

No comments: