Wednesday, September 6, 2023

Warga Emas, Sila Lebihkan Bercakap Dan Menulis Wasap

 Hebahkan Berita Baik kepada Warga Emas


WARGA EMAS, SILA LEBIHKAN BERCAKAP DAN MENULIS WASAP :


 Umumnya, warga emas perlu lebih banyak bercakap & menulis wassAp kepada gruop sahabat2. Doktor yang cakap bagus.  Lihat laporan di bawah:


 Doktor kata,  Pesara atau warga emas harus bercakap dan lebih banyak menulis  kerana pada usia tua begini tiada cara untuk mengelakkan kehilangan lemah permikiran serta ingatan.  Satu-satunya cara ialah bercakap dan menulis lebih banyak kepada teman2, Terdapat sekurang-kurangnya tiga faedah untuk warga emas jika mereka lebih banyak menulis serta bercakap sentiasa sehat dan cergas.


 PERTAMA- Bertutur dan menulis memastikan otak sentiasa aktif, kerana bahasa & pemikiran berkomunikasi antara satu sama lain, terutamanya apabila bercakap, menulis dengan cepat, yang secara semula jadi menghasilkan refleksi pemikiran yang lebih cepat dan juga meningkatkan daya permikiran dan ingatan.  Warga emas yang tidak suka bercakap atau menulis, lebih mudah hilang ingatan.


 KEDUA- Bercakap dan menulis menghilangkan banyak tekanan, mengelakkan penyakit mental dan mengurangkan tekanan.  Jika sering tidak berkata serta tidak menulis apa-apa, membuatkan anda memendam dalam hati dan menyesakkan diri sendiri. Memang benar, berkomunikasi adalah lebih baik untuk memberi peluang kepada berfikir untuk bercakap dan menulis mengaktifkan otak untuk melahirkan idea untuk di catitkan,


 KETIGA- Bertutur boleh mengaktifkan otot muka & pada masa yang sama, melatih tekak dan juga meningkatkan kapasiti paru-paru, pada masa yang sama, ia mengurangkan risiko kerosakan mata & telinga dan dapat mengurangkan risiko terpendam seperti pening & Pekak.


 SECARA RINGKAS, warga emas terutama pesara satu-satunya cara untuk mencegah Alzheimer adalah dengan bercakap serta menulis sebanyak mungkin dan berkomunikasi secara aktif dengan orang ramai, di galakan juga Aktif bersenam, kerja2 ringan yang dapat mengeluarkan peluh. 

Secara amnya, tiada rawatan lain untuknya. 

Mereka yang tidak menulis dan berkominikasi akan lebih mudah terkena strok dan pelupa


Oleh itu,  beringatlah wahai semua warga Emas & sahabat sahabat

๐Ÿ˜Ž๐Ÿ˜Ž๐Ÿ˜Ž๐Ÿ˜Ž๐Ÿ˜Ž๐Ÿ˜Ž๐Ÿ˜Ž


No comments: