Monday, August 6, 2012

Kepentingan Pindahmilik Geran yang baru dikeluarkan-Part 1


Kepentingan Pindahmilik Geran yang baru dikeluarkan-Part 1

Bukanlah menjadi suatu MASALAH sekiranya anda membeli Hartanah tanpa geran. Proses pembelian Hartanah tanpa geran juga mengambil tempoh masa yang sama seperti pembelian Hartanah yang memiliki Geran.

Dalam topik ini ISU yang ingin saya utarakan ialah:

Apa yang perlu anda lakukan sekiranya pada suatu ketika anda mendapat sepucuk surat daripada pemaju menyatakan bahawa geran hartanah/rumah anda telahpun dikeluarkan oleh pejabat tanah yang berkenaan.

Saya ingin berkongsi perbincangan ISU ini dengan menceritakan pengalaman yang pernah saya lalui. Untuk memahami lebih lanjut apa yang maksud kan dengan tajuk artikel ini, saya bawa kan beberapa kisah benar, tetapi bukan dengan nama sebenar.

CERITA 1

Amin telah datang bertemu saya kira-kira setahun yang lalu. Amin memberitahu saya bahawa beliau ingin menjual rumahnya dan beliau sudah pun bertemu dengan pembeli rumah tersebut.

Berdasarkan kesemua dokumen-dokumen yang diberikan kepada saya, Amin telah membeli sebuah rumah tanpa geran daripada pemaju satu ketika dahulu. Namun begitu, tugas saya tidak boleh di teruskan dengan hanya bergantung kepada maklumat tersebut. Kerana dokumen tersebut telah pun di tandatangani sejak sepuluh tahun yang lalu.

Saya kemudiannya bertindak membuat carian ke atas tanah tersebut dan mendapati bahawa geran rumah tersebut telah pun di keluarkan oleh Pejabat Tanah yang berkenaan dan masih lagi didaftarkan atas nama pemaju.

Saya bertanya kepada Amin sama ada beliau pernah menerima surat daripada Pemaju yang mengatakan bahawa geran rumah beliau telah dikeluarkan dan perlu di pindahkan ke atas nama beliau. Amin memberitahu saya bahawa beliau pernah menerima surat itu namun begitu beliau membuat kesimpulan bahawa hal tersebut tidak penting dan boleh menyebabkan beliau terpaksa mengeluarkan kos-kos pertukaran nama. Amin memberitahu saya bahawa beliau perlu menjual rumah ini secepat mungkin kerana beliau kini dalam proses pembelian rumah baru secara tunai.

Keadaan menjadi teruk apabila Amin memberitahu saya bahawa pembeli ingin membuat pinjaman perumahan daripada Majlis Amanah Rakyat (MARA). Mengapa keadaan bertambah rumit? Tentu saudara tertanya-tanya………. salah satu keperluan utama untuk membuat pinjaman dengan MARA ialah geran hartanah tersebut hendaklah didaftarkan atas nama penjual. Malangnya dalam situasi Amin, geran hartanah tersebut masih lagi didaftarkan atas nama pemaju.

Keadaan menjadi bertambah rumit apabila pemaju memberitahu saya bahawa mereka tidak membenarkan proses pindahmilik secara terus dari pemaju ke atas nama pembeli baru kerana mereka telah pun menghantar permohonan kebenaran pindahmilik ke pejabat tanah atas nama penjual.

Mungkin anda semua tertanya-tanya mengapa kebenaran pindahmilik diperlukan dalam situasi Amin? Ini kerana geran rumah Amin merupakan geran pajakan selama 99 tahun dan bukannya berstatus kekal/selama-lamanya. Untuk pengetahuan saudara, sekiranya geran hartanah/rumah berstatus pajakan, ini bermakna geran hartanah/rumah tersebut terikat kepada Sekatan Kepentingan (Restriction in Interest) di mana hartanah/rumah tersebut tidak boleh di pajak/di pindahmilik/di gadai melainkan dengan kebenaran dari pihak berkuasa negeri.

Oleh yang demikian, setelah membuat semua kajian terperinci, saya bertindak menerangkan status keseluruhan rumah kepada Amin iaitu sebagai kesimpulannya, Amin hanya boleh menjual rumah beliau selepas geran rumah tersebut didaftarkan atas nama beliau.

sumber : http://salsalim.blogspot.com/2010/06/kepentingan-pindahmilik-geran-yang-baru.html

No comments: